Kdo najde štěstí v Atlassian Cloud?

Kdo najde štěstí v Atlassian Cloud?

Kdo najde štěstí v Atlassian Cloud a kdo zvolí on premise řešení? Porovnání obou variant najdete v dnešním článku.

Mnoho Atlassian konzultantů nad Atlassian Cloud buď veřejně, nebo neveřejně krčí obočím. Diplomaticky řečeno. Výrobce službu marketingově i cenově tlačí, ale dodavatelé nemohou zákazníkovi vyhovět tak, jak jsou zvyklí a jak by chtěli. Navíc jejich práci při odstraňování incidentů často přebírá podpora výrobce, protože přístup k systémovému prostředí cloudu mají jen oni. 

Přestože prodej licencí je pro partnery Atlassianu výhodnější než u on premise řešení (obchodní název produktu je Jira/Confluence Server), řada firem může mít pocit, že jsou jejich služby kanibalizovány, i když klasický of shore support (aka Indie) zákazníky asi také nenadchne. Konzultanta zase nenadchne, že v některých místech je prostor pro scripty omezen na 32 kB.

Pohled z odborné stránky by byl asi hodně negativní. To však může kvality platformy nevhodně snižovat a nejdůležitější je ve skutečnosti pohled zákazníka.

Pro koho je Atlassian cloud vhodný nástroj?

Nezáleží až tak na velikosti týmu. Pokud týmu Jira, Confluence nebo Service Desk vyhovují tak, jak jsou, může to být správná cesta pro týmy od 5 do několika tisíc uživatelů.

Základním kritériem pro rozhodnutí jsou vždy náklady a přínos pro efektivitu organizace (na LinkedIn by se hodilo použít cost-benefit analýza).

Z nákladového pohledu se cloud řešení krátkodobě vyplatí, a to do 2 let používání oproti on premise, kde je potřeba zahrnout náklady na instalaci a provoz. K ceně za licence je třeba připočítat i cenu za nejpoužívanější pluginy jako Tempo, Scriptrunner nebo Insight.  Ty jsou v prostředí cloud mnohdy násobně dražší, i když mají omezenou funkcionalitu. Některé firmy stále řeší, zda se jedná o investiční nebo operativní náklady kvůli stanoveným budgetům. Tady je volba vždy těžká. Nicméně v prostředí cloud je výhodné kupovat roční předplatná, kde může zákazník získat i výrazné slevy. I přes tyto možnosti nad dobu 2 let začne cloud výrazně cenově prohrávat a je dražší o přibližně 50 procent ročně. Cloud má tedy cenovou výhodu jednoznačně pro týmy, jejichž existence je časově omezena. 

Atlassian nástroje jsou velkým přínosem pro řízení týmů i firem, proto jejich nasazení v případě procesně řízených činností dává smysl vždy v situaci, kdy se řízení děje nahodile, používá se excel, sdílené soubory nebo podobné adhoc prostředky. Přínos pro efektivitu lze určitě stanovit i v penězích. Cloud stejně jako on premise řešení má velmi podobnou funkcionalitu. Takže propagátoři digitálních transformací budou vždy spokojeni s oběma produkty.

Hodnocení obou nástrojů se však začíná lámat, pokud uživateli nestačí standardní funkcionalita a rád by ji přizpůsobil svým požadavkům. To se týká zejména automatizací, integrací a dalších úprav, kde je potřeba buď konfiguraci upravovat nebo programovat. To je v prostředí cloud velmi obtížné a snaha o úpravu prostředí často připomíná spíše drbání levou rukou za pravým uchem. Přestože se dá velmi kostrbatě některých věcí v cloud dosáhnout, v případě potřeby řešení ladit nebo hledat chybu nejsou k dispozici nástroje jako v on-premise. Řada customizačních pluginů není pro cloud dostupná z důvodu různých omezení anebo musí dokonce běžet v prostředí výrobce a jejich fungování je pak nespolehlivé a pomalé.

Pozitivně řečeno, v případě, že postačí týmu to, co umí nástroj v základu, je cloud dobrou volbou. Firmy, které řeší složitější procesy, mají větší požadavky na bezpečnost, potřebují se propojit s jinými aplikacemi nebo chtějí uzpůsobit uživatelské rozhraní, by měly sáhnout po řešení on-premise. Cloud pro ně bude jen trápením a zbytečně utracenými penězi. A často se dostanou do situace, kdy to prostě dál nepůjde.

Technické porovnání

Technicky srovnávat obě prostředí se již pokusilo mnoho článků, přednášek i konferencí. Nicméně se tomu při porovnání obou produktů nelze vyhnout. Omezím se proto jen na několik metrik a produkt Jira.

ON PREMISE (Jira Server)CLOUD
Dostupnost rozšířeníRozsáhlá množina pluginů téměř na cokoliv.Množina pluginů je cca na 30 procentech ve srovnání s on premise, pro některé funkcionality Atlassian rozšíření nepodporuje nebo jsou nedostupná
Dostupnost specialistůRelativně omezená skupina, kterou v ČR odhaduji spíše na desítky.S projekty v cloud bude mít opravdové zkušenosti menší část z vedlejší skupiny, odhaduji 15 procent.
Možnost vlastních customizacíJe dostupných několik rozhraní API, jako JAVA nebo Rest, lze přizpůsobit a rozšířit téměř vše v platformě i prostřednictvím skriptovacích rozšíření.Velmi omezené možnosti, navíc jsou customizace nezvykle pracné a kostrbaté řešení.
Možnost vývoje vlastního rozšířeníStejně jako v přechozím bodě navíc existuje rozsáhlá komunita a knihovny příkladů.Nemá cenu zkoušet.
Spolehlivost a rychlostZáleží na osobě administrátora, platformu lze vyladit do ideálního stavu.Vysoká spolehlivost, subjektivně pomalá odezva.
ŠkálovatelnostOpět záleží na konfiguraci provedené administrátorem – při vhodné i několik tisíc uživatelů.Silná stránka platformy, snese tisíce uživatelů s ohledem na celkové omezení.
Zajímavá omezení, která mohou hrát roli• Omezení na rozsah velikosti skriptů dodaných pluginů.
• Omezení velikosti databáze na max. 250 GB místa na soubory (Standard edice).
• Max. 5000 uživatelů na jednu site.
Úroveň GUIStandardníPodle mě je cloud hezčí, ale uživatel se někdy ztrácí.

V technickém srovnání z pohledu náročného uživatele cloud velmi propadá, výše uvedená kritéria byla spíš ilustrací. Cloud Atlassian má smysl pro firmy, kterým stačí krabicové řešení, anebo nechtějí řešit implementaci dodavatelsky.

V oblasti on premise řešení existuje ještě u nás zřídka využívaná edice data centre. Ta umožňuje provoz v režimu HA, možnosti archivace projektů (vede ke snížení nároků na systémové prostředky) nebo samotných issues, podporu CDN, bezvýpadkové řešení upgradu a mnohé další vlastnosti. V českých podmínkách však tuto edici reálně používá jen několik zákazníků.

Přístup k podpoře

U on premise řešení je lepší nechat správu dodavatelské firmě, i když mnoho uživatelů láká představa, že to zvládnou sami, celá platforma je poměrně složitá a vyžaduje komplexní znalosti. Podpora Atlassian cloud se liší podle toho, co si odběratel zaplatí. Ocenil bych, že je velmi rychlá a má zřejmě rozsáhlou databázi řešení. Neocenil bych, že jde o klasický support převážně pravděpodobně v Asii, vše se musí opakovaně vysvětlovat, opakovaně vyvracet nesmyslné návrhy a je často slyšet věty…neumím reprodukovat…. Samozřejmě, že bez dokonalé znalosti angličtiny nemá člověk šanci. Některé problémy a jejich řešení se táhnou týdny s rizikem, že business stojí.

Na závěr

Existuje mnoho názorů pro i proti cloud. Samotné další téma je bezpečnost z mnoha pohledů. Svůj názor si nechám pro sebe, i když je asi trochu v pozadí cítit. Jako někdo, kdo by měl na starosti volbu platformy, bych pro jednorázový projekt nebo tým jednoznačně hlasoval pro cloud, a to hlavně v případě, když potřebuji začít hned. Ve všech ostatních případech mi vychází subjektivně lépe on premise platforma.


Pokud jste nenašli odpovědi na všechny Vaše otázky, neváhejte nás kontaktovat.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *