Scrum nebo Kanban, to je otázka. Cílem tohoto článku je popsat přístup k výběru základních nástrojů pro agilní plánování v Jira a vysvětlit faktory, které by měly ovlivnit výběr nástrojů. Nejdříve si však dovolím napsat obecný úvod do problematiky nástrojů pro agilní řízení týmu v Atlassian prostředí.
Agilní metodiky řízení jsou stále populárnější a někdy se dokonce může zdát, že cokoliv jiného je už sprosté slovo. Zejména v oblasti IT je Scrum skloňovaný snad při každém dotazu na způsob řízení projektu. Není však pravda, že všichni svoje agilní týmy řídí s využitím Scrumu.
Nedáme dopustit na Atlassian
I výrobce jednoho z nepopulárnějších nástrojů pro řízení týmů a projektů se trendům snaží přizpůsobit a již několik let buduje příslušnou nástrojovou podporu. Atlassian má pro podporu řízení týmu s využitím agilních technik nástrojů hned několik, a někdy se zdá, že nabízí až příliš mnoho možností oproti ostatním.
U několika zákazníků jsme se setkali se situací, kdy jsme museli pečlivě vysvětlovat rozdíly mezi použitím, výhodami a nevýhodami jednotlivých nástrojů. I když takových informací je zdánlivě plný internet, žádný návod není úplný a málokdo dá uživatelům praktické argumenty pro volbu správných nástrojů a metodik. Zrádné jsou jistě i situace, kdy týmy s nástrojem i agilní metodikou začínají a mají tendenci volit nejjednodušší řešení. Naštěstí není přechod mezi jednotlivými nástroji bolestný proces.
A co Atlassian tedy v rámci Jira nabízí?
Nad vlastním task managementem existuje několik přímo integrovaných nástaveb, které jsou součástí licenčního balíku Jira Software nebo se dokupují jako pluginy. Nástroje, které jsou součástí základního řešení, slouží zejména pro podporu prioritizace úloh, plánování a hodnocení výsledků (reporting). Jedná se o zejména o:
- Kanban board
- Scrum board
- Reporty
- Řízení releasů a verzí etc.
Pro velké týmy jsou tu ještě například pluginy Structure a Jira Portfolio, které slouží pro přechod mezi agilním řízením a strukturovaným plánováním. Protože se to však do tohoto článku tematicky nehodí, tak o tomto tématu možná až jindy.
Rád bych se dále zaměřil hlavně na rozdíl v použití Scrum a Kanban boardu pro řízení práce týmu.
Na první pohled oba nástroje vypadají podobně a některým týmům může být na první pohled jedno, s čím začnou. Po nějaké době používání pak často zjistí, že jejich výběr mohl být chybný.
Kanban board
Kanban board je jednoduchá deska, která umožňuje posouvat úkoly po jednotlivých sloupcích a měnit tím stavy zvolených tiketů. Board je současně vhodně provázán s plánováním releasů i reporty. Také stojí za zmínku, že lze oddělit vlastní board a backlog na dvě samostatné obrazovky a plánování rozdělit do dvou kroků, kdy v jednom probíhá prioritizace a ve druhém řízení práce, resp. změna stavů úkolů. Board nemá podporu pro plánování v čase ani pro capacity management. I to je jeden z určujících topiců, který board použít. Vhodné je tasky na boardu pro přehlednost obarvit a rozdělit do vodorovných swimlines, například dle priority nebo přiřazeného řešitele.
Scrum board
Scrum board je tabule, která je vstupní branou pro řízení agilních týmů s využitím sprintů (nástroj Scrum metodiky nebo odvozených technik). Jira Vám umožní sprint plánovat odděleně od běžících sprintů a prioritizovat backlog. V projektu lze spustit jeden sprint nebo ho nastavit tak, aby jich mohlo být více současně. To lze využít zejména pro situaci, kdy na projektu pracuje víc týmů nebo si tým organizuje práci obsahově odděleně. Stejně jako u Kanban boardu totiž lze board založit na filtru a připravit backlog v závislosti na specifických podmínkách.
Scrum board se konfiguruje a vypadá obdobně jako Kanban, takže i zde platí možnost zobrazení vybraných atributů úkolu, obarvení tasků, definice sloupců, swimlines etc. Scrum board má podporu pro agilní struktury jako je EPIC a Story, které mohou definovat strukturu projektu. Důležité je oproti Kanban boardu orientace na sprinty jako časové úseky s definovaným scopem práce. Při plánování sprintu lze také volit jeho délku. Scrum board má podporu pro plánování kapacity sprintu, což je velmi užitečná pomůcka v případě, že jsou úkoly ohodnoceny (pracností v hodinách nebo story pointy) a přiděleny na konkrétní zdroj. Scrum board pak ukáže, kolik mají členové týmu na daný sprint naplánováno práce. Stejně je užitečná i indikace toho, kolik práce je naplánováno, hotovo a kolik ještě zbývá. Po ukončení sprintu jsou nehotové tasky vráceny zpět do backlogu a lze je naplánovat znovu.
A teď k vlastnímu srovnání obou nástrojů a jednoduchým kritériím toho, jaký nástroj zvolit.
Kanban je vhodné použít zejména u služeb, tedy kontinuálně, opakovaně a pravidelně běžících činností, kam průběžně padají požadavky a průběžně se odbavují. Činnost nelze rozdělit na etapy a neexistují v nich milníky. Jedná se zejména o činnosti v oblasti údržby a odstraňování závad. Typicky ho lze použít pro podporu provozu v oblasti infrastruktury a aplikací. Je vhodné je použít i v případech, kdy se průběžně mění kapacita týmu a není možné naplánovat kapacitu dopředu. Efektivně lze Kanban použít i v jiných oblastech, jako např. pro podporu obchodu (CRM), logistika, řízení backoffice procesů nebo obdobné kontinuálně běžící činnosti.
V ostatních případech, které by se daly spíše označit jako projekty (definovaný čas, obsah a náklady) nebo vývoj produktů (to samé jako projekty, ale cyklicky se opakující dle roadmapy), je lepší použít Scrum boardy. Důvodem je lepší podpora pro plánování a sledování stavu projektu i větší přehlednost pro členy týmů. S využitím reportů lze měřit výkon týmu a sledovat i to, kdy pravděpodobně bude scope dokončen. Scrum boardy je také vhodné používat u kontinuálně běžících služeb (výjimka z předchozího odstavce), kde si týmy definují nějaký (např. týdenní) plán práce, nástrojová podpora jim umožní vybrat do plánu úkoly dle aktuální disponibilní kapacity a priorit.
Jednoduchá rada na závěr
Co dělat, když se spletu ve výběru a chtěl bych board změnit? Odpověď je jednoduchá, není třeba se bát změny 😊. Boardy jsou jen nadstavbou Jiry a s úkoly jsou jen nepřímo provázány. Na druhý board lze přejít poměrně pohodlně, bohužel však se ztrátou informací v agilních reportech.
Doufáme, že pro vás byl článek užitečný. Pokud byste potřebovali poradit nebo pomoci s čímkoliv ohledně Atlassian produktů, neváhejte se na nás obrátit.